Opsummering
Regeringen vedtog i 2020 loven L129 hvis hensigt er at sikre en grøn omstilling af bilparken frem mod 2030.
Læs mere om de nye gældende satser for registreringsafgiften hos Skatteministeriet her.
Læs mere om forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven hos Folketinget her.
Loven er udarbejdet, således der årligt vil være ændringer grundet en forventning om lavere produktionsomkostninger på grønne biler, samt mere effektive grønne biler i fremtiden. Det betyder at nogle satser reguleres for biler der registreres fra 1. januar 2022. Vi har forsøgt at skabe et overblik over, hvad der ændres og hvilken betydning det har.
Overordnet så nedsættes batterifradraget fra 1.700 kr. til 1.300 kr. pr. kWh. Derudover indekseres en række beløb/satser efter personskatteloven §20, og Co2 grænser reguleres med den forventede udvikling i den gennemsnitlige Co2-udledning for konventionelle biler.
Det betyder at en elbil med en pris på cirka 466.500 forbliver uændret, hvorimod en elbil med en pris på f.eks. 505.000 vil stige ca. 12.500 kroner. En plug-in-hybrid bil med en pris på ca. 485.000 vil stige med ca. 21.000 kr. afhængig af bilen rækkevidde, elektriske forbrug og Co2 udledning. Biler med konventionelle motorer med benzin og diesel med en pris på 480.000 kr. vil stige med 1.500 kr. afhængigt af bilens Co2 udledning.
Beskatningsgrundlaget vil ligeledes blive påvirket af ovenstående. Samtidig vil der være årlige ændringer i ”beskatningsprocenten” frem til 2025, hvor det herefter fremadrettet vil være 22,5%.
Miljøtillægget, som ligeledes tillægges den personlige beskatning, vil også ændre sig årligt de kommende år.