Second News

HVOR SKABER ELBILEN STØRST VÆRDI?

Elektriske biler 15 Jun 2020

Elbilen er løbende blevet beskyldt for udelukkende at være en storbybil. Sådan at forstå at kørsel i større byer typisk foregår over relativt små afstande, samtidig med at der er mange ladestandere og parkeringspladser til rådighed. Kommer man derimod ud på større afstande, får elbilen til gengæld problemer, fordi behovet for opladning kommer til at fylde for meget. Sådan lyder fordommen i hvert fald.

De seneste halvandet år har Arval Danmark stået bag et influencerprojekt, hvor kendte danskere løbende har testet, hvordan en elbil passer ind i deres hverdag. Erfaringerne fra dette projekt har ikke bekræftet fordommene. Blandt andet oplevede håndboldspilleren Jesper Nøddesbo ingen udfordringer af nævneværdig karakter, selv om hans daglige kørselsbehov ligger på den anden side af 100 kilometer. Og selv om han ofte er på langfart i Jylland – også privat.

Dog er der selvfølgelig noget sandhed i, at elbilisme kan skabe udfordringer, hvis behovet dikterer flere hundrede kilometers kørsel på daglig basis. Sådan vil det være, indtil infrastrukturen på området er komplet. Tv-kokken Gorm Wisweh vendte imidlertid sagen på hovedet og kårede efter sit testforløb elbilen til den perfekte bybil såvel som den perfekte ø-bil. Gorm Wisweh kommer fra Bornholm og endte med at anbefale sine forældre at investere i en elbil, fordi de maksimalt har 30 kilometers kørsel til ethvert udflugtsmål på øen.

Set herfra er det en rigtig god pointe. Elbilen fungerer perfekt i de største byer, og i takt med udrulningen af den grønne omstilling er den efter al sandsynlighed på vej til at blive den nye normal i resten af landet. Indtil vi når dertil, er elbilen ligeledes et oplagt valg i mindre samfund, hvor afstandene er begrænsede. Skiftet kan for eksempel være relevant for øboere eller udkants-danskere, men også for virksomheder med et primært lokalt kundenetværk.

Hvad angår private, er det relevant at nævne, at den gennemsnitlige danske bilist ifølge Danmarks Statistik kører 45,6 kilometer dagligt. Det betyder blandt andet, at 9 ud af 10 danskere kan komme til og fra arbejde i en elbil uden at gøre brug af en opladning. For langt de fleste er det altså rigeligt at oplade elbilen i privaten og kun i forbindelse med køreture over 200 kilometer at planlægge en opladning – som passende kan blive til en lille kørepause. Større er udfordringen trods alt ikke.

Er du selv i tvivl om, hvilken vej du skal gå, kan en analyse af dit eller dine medarbejderes kørselsbehov afklare sagen. Her står Arval altid klar til at hjælpe med gratis rådgivning.  

Hvad kan vi hjælpe med?
Ring til os på +45 70 26 50 60 eller vælg at blive ringet op
Læs mere Vis mindre