Overblik over bilflåden styrker bundlinje og ESG-rapportering

Grøn omstilling 11 Sep 2024

Danske virksomheder er helt fremme med målsætninger for den grønne omstilling og investerer stort i elektriske firmabiler og varevogne. Til gengæld mangler flådeansvarlige ofte overblik over bilernes brændstofforbrug og CO2-udledning. Og det går ud over både bundlinje og ESG-rapporteringen.

Danmark ligger i den høje ende, når det kommer til elektrificering af bilflåder på tværs af Europa. Så der er grund til optimisme, når det gælder omstilling til mere klimavenlig transport. Samtidig er der stigende krav til, at virksomheder dokumenterer både bæredygtige initiativer og CO2-udledning, særligt efter de nye EU-krav til ESG-rapportering træder i kraft i 2024. Og netop her halter mange virksomheder efter.

"Lige nu ser vi to fokusområder for de virksomheder, vi taler med. Det ene er optimering af flådedriften. Det andet er ESG-rapportering, som fylder mere og mere. Ikke bare hos de helt store kunder, men også hos virksomheder med helt ned til 20 biler i flåden. Mange føler ikke, at de har den nødvendige dokumentation klar,” siger Nicolai Birksteen, der er business manager i leasingvirksomheden Arval Danmark og har fulgt udviklingen i dansk erhvervsleasing tæt.
 

Manglende overblik sænker farten på besparelser og ESG-rapportering
Nicolai Birksteen oplever ofte, at virksomheder mangler overblik over den daglige drift af bilflåden – herunder forbrug af brændstof og CO2-udledning.

”Langt de fleste flådeansvarlige har ikke et fyldestgørende billede af hvor meget brændstof, bilerne i flåden bruger. Det er en skam, for der ligger mange gode datapunkter og potentielle besparelser i den viden. Mange virksomheder kan spare helt op til 10 procent på bilflådens drift. Både når det gælder kroner og ører, men også i færre CO2-udledninger,” siger Nicolai Birksteen, Arval.

Han peger på, at manglende overblik ofte går hånd i hånd med finansieringsmetoden og det datagrundlag, der følger med. I dag finansieres langt de fleste bilflåder via finansiel leasing eller direkte køb, hvor den enkelte flådeansvarlige selv holder styr på fx bilernes individuelle brændstofforbrug, daglige kørte kilometer og udgifter til reparationer.
 

Full-service-leasing styrker overblikket
Alternativt får virksomheder, der finansierer bilflåden gennem full-service-leasing, et mere nuanceret billede over flådens udledninger og forbrug, da alle regninger og kilometerdata er samlet og tilgængeligt via et fælles dashboard frem for at ligge i separate mapper på computeren eller i reolen.

”Vi ser heldigvis, at flere får øjnene op for full-service-erhvervsleasing. Udover at det giver mere kontrol med omkostningerne og mindsker risici for uforudsete udgifter, får kunderne et dashboard, hvor de langt bedre kan følge bilernes konkrete forbrug fra brændstof til CO2-udledninger. Dermed bliver det nemt for den enkelte flådeansvarlige at give input til virksomhedens samlede ESG-rapportering eller iværksætte initiativer, der kan reducere flådeomkostninger yderligere,” siger Nicolai Birksteen, Arval.

Han påpeger samtidig, at virksomheder, der arbejder målrettet med bilernes data, kan spare op til 10 procent på det samlede flådebudget. Og da bilflåden ligger ofte i top tre over virksomhedens tungeste udgifts- og udledningsposter, kan selv mindre justeringer derfor resultere i markante besparelser i det samlede budget.

”Når først vores kunder får styr på, hvor de store brændstofslugere befinder sig, falder benzin- og dieselforbruget også. For i bund og grund handler forandring og adfærd om at kunne se helheden og samtidig forstå de enkelte brikker, der bidrager til det samlede billede. Og her kan Arval hjælpe,” siger Nicolai Birksteen, Arval.

 

Vil du vide mere?

Udfyld kontaktformular

Husk landekode (+45)

Er der mere, vi skal vide?

Hvordan vil du kontaktes?

Læs Arvals Data Protection Notice her

Læs mere Vis mindre