”Jeg kan virkelig godt lide følelsen af at køre elbil. Det er dejligt og afslappende, og jeg får følelsen af at gøre noget godt for miljøet”.
Sådan sagde Jesper Nøddesbo tidligere på året under Arval Danmarks influencertest, hvor kendte danskere integrerer en elbil i deres hverdag. Klimaet står højt på håndboldspillerens dagsorden, og dermed harmonerende elbilen fint med hans verdenssyn. Jesper Nøddesbo udtrykte imidlertid også tvivl omkring, hvorvidt elbilisme nu også er det grønne valg. En helt forståelig undren med tanke på mediedækningen, der ofte peger i mange forskellige retninger.
Fakta er, at eldrevne biler ikke udleder CO2 i forbindelse med transporten. Det gør benzin- og dieselbiler derimod. Hvad angår elbilen, kan der til gengæld være udledt CO2 ved produktionen af den el, som bilen kører på. Derudover er der selvfølgelig brugt energi på at fremstille henholdsvis bilen og bilens batteri. Men når man regner det hele sammen, er der ifølge eksperter ingen tvivl om, at elbilen samlet set er det mest klimavenlige valg. Ifølge Klimarådet udleder en elbil omkring halvdelen af den mængde CO2, som en tilsvarende benzin- eller dieselbil udleder i løbet af en hel livscyklus.
Der er generelt bred enighed blandt eksperter om, at fremtidens transport kommer til at være elektrificeret. Udviklingen på området går stærkt, men elbilen bliver anset som værende fremtidssikret. Således er det ifølge Klimarådet forholdsvis risikofrit for den almindelige dansker at udskifte benzin- eller dieselbilen med en elbil. Sådan at forstå at intet peger i retning af, at elbilen bliver forældet på grund af ny teknologi på hverken kort eller lang sigt.